Monday, September 20, 2010

SEPTEMBER RAIN

Dear blog,


Hari nie kelas pertama saya pukul 9-10, tapi lecturer hanya ambil masa 30 minit saja untuk bincang pasal asignment dan juga kerja luar pastu kelas pun tamat. Perkara lawak yang berlaku kat kelas hari nie apabila lecturer tue cakap dengan ayat dia lebih kurang macam nie la "kamu dah berubah sekarang yer, kamu pakai botox ker?" dalam nada bergurau dia.........saya pun terpinga-pinga la bila dengar lecturer tue komen macam tue pasal penampilan saya haha, sebenarnya mungkin kerana pipi saya yang tembam kot tapi walau banyak mana pun berat badan saya menyusut pipi saya tetap juga akan maintain gitu jer.

Kelas kedua pula bermula pukul 12-1, habis kelas nie kami seGENG kena naik bus tok ke dewan kuliah yang agak jauh dari kampus utama *sigh, bukan apa saya mengeluh tapi kerana kaki saya sangat sakit sebab kasut tue dah longgar kat kaki saya[penyakit pelik tak penah2 kaki orang mengecil tapi kaki saya pula yang lain dari yang lain tiba2 boleh MENGECUT!]. Sampai2 saja kat kelas, tengok2 kami ber4 jer yang baru sampai kat kelas, lebih kurang 20minit menunggu, masuk pula 2 orang rakan sekelas yang membawa khabar bahawa kelas batal! Kamu rasa nie berita gembira ker berita sedih erk en.Blog yang budiman? Bagi saya nie adalah sedih dan berita gembira juga, sedih sebab dah sampai kat kelas baru tau kelas batal, gembira sebab boleh balik cepat dan update blog[seperti sekarang nie hah].

Tapi tak jadi pula balik awal sebab ada perjumpaan sekejap dengan ahli group tok buat program luar
*sigh=(. Sementara tunggu kawan2 sampai, saya call rapunzel, sebab awal2 pagi lagi dia dah request suruh call dia. Hurmmm....nak tau napa dia suruh saya call dia? Kamu rasa nie cerita sedih ker cerita gembira en.Blog? *en.Blog menjawab: mesti nie cerita sedih kan2.... *Rapunzel jawab balik: bingo en.Blog, kamu memang fahami isi hati saya^_T[senyum dalam tangisan]

Rapunzel mengadu, aunty marah2 dan merajuk dengan dia[untuk pengetahuan en.Blog, rapunzel jadi babysitter tok anak aunty saya yang berumur 6tahun]. Aunty bagitau kat dia "nanti kalau nenek balik kampung, kamu pun balik sekali la"...lebih kurang begitulah ayat aunty saya seperti yang diceritakan rapunzel kat saya. Rapunzel ambil hati sangat dengan perbuatan aunty saya semenjak dua menjak nie, aunty selalu marah2, selalu mengadu pasal rapunzel kat aunty2 yang lain komen rapunzel hanya buat kerja yang disuruh tapi kerja yang tak disuruh pula rapunzel tak buat, cakap rapunzel buat kerja tidak teliti dan macam2 lagi la. Rapunzel bagitau lagi yang paling dia ambil hati sangat2 ialah bila aunty mengadu kat uncle dan boyfriend kazen saya pasal keadaan family saya *sigh. Saya pun ambil hati juga bila rapunzel cerita hal nie kat saya, tapi saya tak mahu emosional, kerana masalah tidak harus ditangani secara emosional kan^_^[senyuman terpaksa].

Rapunzel tekad tidak mahu lagi jaga anak aunty saya, saya  hanya mampu nasihatkan dia supaya pergi bukan secara melarikan diri tapi pergi biarlah beradat, bincang dengan aunty secara baik2, minta maaf apa adanya[saya bagitau rapunzel "kite nie orang bawahan, aunty pula orang atasan, maka walau apa yang terjadi biarlah kita yang merendahkan diri, bukan kerana kita tidak bermaruah tapi manakan kucing mampu melawan harimau, biarlah api lawannya air"]. Saya tak juga salahkan aunty, mungkin dia ada sebab sendiri maka dia begitu, tapi kalau dia bersalah pada hal ini lambat laun pasti dia akan berasa bersalah pada suatu hari nanti, mungkin ambil masa yang lama tapi kesannya sangat mendalam.

Kenapa orang yang senang selalu menganggap orang yang miskin sebagai orang yang sangat bermasalah? Betulkah semua orang yang senang dan kaya itu tidak berhati perut, selalu pandang rendah pada orang lain?

Pening kepala saya sebab terlalu banyak hal yang saya fikirkan, saya risau pasal keadaan rapunzel di sana, saya risau keadaan kewangan family saya, saya risau dengan segala macam lagi masalah saya sendiri. Memang saya berasa sangat pening, seperti takda jalan yang lurus di depan saya pada waktu dan ketika ini.

Alangkah bagusnya, kalau bila saya bangun keesokkan harinya semua masalah pada hari ini tidak perlu lagi di bawa ke hari seterusnya. Ataupun alangkah bagusnya kalau masalah saya boleh selesai dengan mudah macam drama korea yang  selalu mengisahkan gadis miskin bertemu lelaki kaya yang baik kemudian akan sedaya upaya untuk membantu dia *sigh T_T.

Letihnye otak saya, mahu tidur sebentar la. Berdoa semoga beban yang saya tanggung pada hari ini akan diringankan...amen.

No comments:

Post a Comment