Saturday, October 2, 2010

SAYA SUKA SEKOLAH & BERSEKOLAH

Saya sangat pasti ramai yang sependapat dengan saya bahawa zaman persekolahan adalah zaman yang paling menyeronokkan  dalam hidup kita*super duper seronok! Zaman yang penuh dengan seribu 1001 macam kenangan sama ada manis, pahit, masam, dan segala rasa yang lain. Hari nie saya mahu cerita pasal zaman persekolahan saya. Saya pecahkan zaman persekolahan saya kepada 4 tahap *ehemmm bahasa ilmiah sangat haha...

TAHAP 1- TADIKA HINGGA TAMAT DARJAH ENAM

Sebenarnya saya tak masuk tadika seperti kanak-kanak lain yang sebaya saya, saya hanya berTADIKA di rumah saja yang mana cikgu tadika saya adalah mama *guru tadika yang super garangT_T dan juga aunty saya yang time tue kalau tak silap saya tengah tunggu tok posting. Nie memang zaman gelap yang teramat gelap la saya rasa, yelah adakah patut cikgu2 nie ajar saya silibus yang hampir sama seperti budak darjah 2 belajar kat sekolah biasa tue, mana tak time tue saya alami depression jugak la huhu *tapi bila ingat balik lawak juga la haha. Then bila masuk sekolah rendah biasa, saya lagi ok dari budak2 yang ada masuk tadika *cough ehemmm2 puji diri sendiri hehe. Serious cakap hari pertama saya masuk kelas darjah satu mama hantar kejap jer then balik tak macam ibubapa lain yang kena tunggu sampai habis kelas *na good girl saya kan haha. Saya bersekolah di sekolah jenis cina sebab atuk saya nak cucu dia pandai mandarin walaupun rumah saya lagi dekat dengan sekolah kebangsaan. Bersekolah di sekolah cina agak sedikit meletihkan, bayangkan saya kena pergi sekolah pukul 6 pagi then sampai2 rumah pun dalam pukul 6 petang macam tue sebab ada kelas tambahan, kalau nak dibandingkan dengan kazen saya yang bersekolah di sekolah kebangsaan pukul 1 tengahari dah senang lenang kat rumah. Masa kat sekolah rendah saya bukan la kategori budak pandai sangat tapi boleh2 la *cough again hehe tapi sememangnya saya akan berada di kelas budak pandai^_^. Sebenarnya kalau nak cerita kisah saya sewaktu di sekolah rendah nie rasa2 nye 3 hari saya menulis pun belum pasti lagi akan habis sebab terlampau banyak perkara yang berlaku, peristiwa kena buli, peristiwa gaduh dengan kawan, peristiwa kena hukum dan segala macam lagi la huh!


TAHAP 2 - TINGKATAN 1 SAMPAI TINGKATAN 5

Oh ya lupa nak bagitau, masa kat sekolah rendah dulu saya nie memang super pemalu punye budak, saya tak hu ha hu ha sana sini macam kawan yang lain, kirenye budak skema la. Tapi bila dah masuk ke sekolah menengah, saya dah ok sikit mula pandai bergaul dengan kawan2 sekelas sama ada lelaki atau perempuan, cuma kawan saya tak ramai *saya pentingkan kualiti bukan kuantiti ok ehemmm. Dari tingkatan 1 sampai 3, saya masih lagi pemalu tak terlibat dengan banyak aktiviti di sekolah takde dalam kamus hidup saya time tue aktiviti kokurikulum, habis jer kelas biasa saya memang akan balik rumah takde maknanye nak lepak2 dengan kawan2. Tapi bila dah masuk tingkatan 4, pergaulan saya mulai ok sikit, time nie saya masuk science stream, classmate cuma ada 24 orang jer so kiteorang agak close 2 each other la, mula la keluar sikap gile2 tambah lagi kawan2 pun semua jenis mereng sikit haha. Masa penghujung tingkatan 5 saya suka kat seorang classmate saya *blushed haha, mama sangat control saya kalau melibatkan pergaulan dengan berlainan gender, beg sekolah saya tiap2 hari kena sport check *aiyoooo sebab tue malas saya nak bercouple sebab takut kantoi *memang saya girl-next door betul kan hehe. Sampaikan pernah saya tolak huluran persahabatan dari seorang senior yang kirenye nak jadikan saya girlfriend dia la, sebab takut kat mama sedangkan sebenarnya suke giler kat senior tue=(.


TAHAP 3 - LOWER & UPPER SIX

Time nie saya kena pindah sekolah yang agak jauh dari rumah dan kena tinggal di asrama, sebenarnya boleh jer kalau saya nak ulang alik dari rumah tapi mama dan abak memang paksa saya masuk asrama sebab nak ajar saya tok berdikari=(. Mula2 masuk asrama saya umpamakan hidup saya macam tinggal kat penjara huhuhu, dah la kena berkongsi segala dengan semua orang dari tandas, bilik mandi, tempat cuci baju sehingga la kepada bilik aduhhh!!memang saya sangat2 tak selesa. Tambah lagi kena makan makanan asrama yang memang tekak saya tak boleh terima, sebab tue saya lebih suka beli jer makanan kat kantin, memang jarang2 sangat saya nak makan tengahari or breakfast, cuma dinner saya terpaksa gak sebab kantin tak jual makanan waktu malam huhu. Memang selalu juga la saya memberontak dalam hati, bila hari jumaat saya la manusia yang paling bersemangat tok balik rumah tapi bila hari ahad pula saya la manusia yang paling bermuram durja di muka bumi nie haha. Tapi lama-kelamaan bila saya dah serasi dengan keadaan di asrama, saya jadi suka pula tok tinggal kat asrama terutamanya bila dah masuk upper6 pernah sekali saya sebulan tak balik rumah tapi saya still ok cuma mama dan abak saya la yang kena datang setiap hujung minggu tok melawat saya hehe. Time nie saya dah mulai nakal, sudah pandai ponteng kelas yang saya tak suka, sudah pandai lawan rules*curi2 keluar ke bandar tok berhibur, lagi pun sekolah saya time tue memang dalam bandar.


TAHAP 4 - UNIVERSITY LIFE!

Nie la zaman yang paling membuka mata saya tentang apa itu hidup. Disini juga saya belajar untuk BERDIRI DI KAKI SENDIRI = BERDIKARI. Disini juga saya belajar banyak perkara yang sebelum nie saya tak pernah cuba untuk buat, iaitu saya mula tahu macam mana nak selesaikan masalah sendiri, belajar untuk bekerjasama dengan orang lain, belajar tok bertolak ansur, belajar tok bersabar, belajar untuk mengalah dengan orang dan bla bla bla*banyak lagi. Saya akui saya belajar menjadi seorang dewasa disini iaitu bila dah masuk universiti. Walapun pada mulanya memang terlampau tertekan saya bila kena berjauhan dengan family sebab tak pernah2 saya berpisah dengan family asyik duduk ketiak mama saya saje. Bersyukur sangat saya belajar di tempat yang jauh nie, sebab saya belajar banyak perkara yang boleh dijadikan bekalan saya pada masa hadapan^_^. Dengan adanya kawan2 yang baik, menjadikan hari2 saya di universiti adalah satu perkara yang terbaik pernah terjadi dalam hidup saya selama 23 tahun saya dah berada di dunia nie, serious bah nie hehe.


 Buat perkara yang tak pernah saya buat~~~nie 1st time main congkak, baru tau macam tue rupanya main comgkak hahaha kesian betul..



 Jumpa kawan2 yang super crazy mazy woohoooo^_^!!


 Berjumpa dengan sahabat2 yang banyak membantu sepanjang berada di tempat orang. Jumpa kawan yang giler so saya pun sekarang dah giler2 gak haha...



Belajar untuk mengorbankan masa tidur, tak boleh lagi nak tidur awal, paling awal tidur pun dalam pukul 1 pagi dan selalu juga tak pernah tidur sampai ke pagi sebab kena siapkan assignment yang berlambak dan kadang2 nie la yang berlaku.....tertidur di dalam kelas sebab tak cukup tidur*alasan sebenarnya!!haha

No comments:

Post a Comment